Dr. Lois László, Daróczy Bálint, Lustyik Tamás, Agócs Tibor, Balogh Tibor
Többnézetû videó megjelenítés és kódolás
Ebben a cikkben elôször ismertetjük a többnézetû megjelenítést és kódolást, ami nemcsak a szintetikus képtartalmat hordozó háromdimenziós (3D) animációs és tervezési eszközök, hanem majdan a természetes (nem szintetikus) tartalmú 3D televíziózás alapja is lehet. Röviden bemutatjuk a jelenleg legjobban elterjedt többnézetû megjelenítô eszközöket, ezután pedig a többkamerás felvételek kódolásának két alapvetô megközelítési módját, a nézetek közötti predikcióval kiegészített hagyományos képek közötti predikciós technikát alkalmazó hibrid videó kódolást, valamint a mélységi kép alapú reprezentációt alapuló többnézetû videó kódolást ismertetjük. A két módszer áttekintése után egy olyan tesztelési eredményrôl számolunk be, ahol egy természetes felvételhez hasonló többnézetû videót kódoltunk le a hagyományos irányvonalat képviselô MPEG- 4 AVC-vel, és ezt hasonlítottuk össze egy olyan megoldással, ahol csak néhány referencianézetet kódoltunk az MPEG-4 AVCvel, és a maradék nézetet a referencianézetekhez tartozó kódolt mélységi információkkal állítottuk elô. Emellett egy új veszteségmentes tömörítési módszert is mutatunk a mélységi képek kódolására, amely jelentôsen javítja a tömörítési hatékonyságot az ismert módszerekhez képest.