Kovács Dániel László
Intelligens rendszerek egységes tervezése
Jelen cikk amellett érvel, hogy az ágens-, játék- és evolúciós-elméletek egyesítéséhez, avagy az – intelligens rendszerek egységes tervezését támogató – átfogó rendszer-specifikációs elv kidolgozásához a „racionalitás” fogalma nyújt elsôsorban segítséget. Elsôként tehát áttekintjük a fontosabb racionalitás-fogalmakat. Ezt követôen rátérünk az ágens-elméletre. Ezen belül foglalkozunk az ágensek architektúrájával, környezetével, a megoldandó problémákkal, végül az ágensek racionalitásával, avagy a korlátosan optimális ágensekkel. Ezek után példát adunk egyszerûbb játékokra, majd ezek vizsgálatán keresztül bemutatjuk a fontosabb játék-elméleti racionalitás fogalmakat. Rámutatunk a játék- és ágens-elmélet összekapcsolási lehetôségeire, majd bevezetjük a korlátosan optimális játékosok fogalmát. Végül összefoglaljuk a két elmélet összekapcsolásának következményeit. Ezt az evolúciós-elmélet rövid áttekintése követi, miután rátérünk a genetikus algoritmusokra. Az alapfogalmak tisztázását követôen rámutatunk az elmélet ágens- és játék-elmélettel való összekapcsolási lehetôségeire. Végül áttekintjük a három elmélet összekapcsolásának következményeit.